On-line nástroj, který vám může přivést nové zákazníky a významným způsobem zvednout zisky? Reklama na Facebooku.
Jenže se to s ní musí umět
Před jeho chystaným zářijovým školením jsme se ptali jednoho z předních odborníků na Facebook reklamu Honzy Bartoše mimo jiné na to, kde dělají majitelé e-shopů největší chyby.
Až půjdete k Honzovi na školení (což fakt doporučujeme a podrobnosti se dozvíte na konci článku), nečekejte žádného uťáplého manažera v kvádru.
Připravte si dotazy, protože sympaticky nepatří k těm, kdo by se po školení sbalili a odešli domů.
A nechte hlavu otevřenou. Po pěti hodinách vás bude pořádně bolet a navíc se budete muset vyrovnat s vědomím, že pochopit všechny zákonitosti reklamy na Facebooku a využít je ve prospěch svého byznysu, je běh na dlouhou trať a vy stojíte na samém začátku.
Rozhovor s Honzou Bartošem
Eshop-rychle:
Jak důležitá je pro majitele e-shopu práce s Facebookem?
Na to je jednoduchá odpověď. Pokud jsou pro vás důležité obraty a výdělek, tak velmi. Facebook je celosvětově na vysoké úrovni, stále se vyvíjí a kdo s ním nepracuje, připravuje se o obrovsky vlivný prodejní nástroj.
Bohužel si to spousta lidí vůbec neuvědomuje, nepracují s Facebookem ve smyslu efektivní reklamy vůbec, anebo špatně. Například používají věci, které už třeba pár let ani neplatí, ale oni si toho nestihli všimnout.
Bohužel je to často problém i velkých mediálních agentur, kterým klienti svěřují peníze v dobré víře, že využívají možnosti Facebookové reklamy správně. A ono to tak, bohužel, často není.
Má ale „řadový“, v problematice průměrně zorientovaný, majitel e-shopu šanci poznat, že spolupracuje s někým, kdo je mimo?
Popravdě řečeno, a teď budu trochu střílet do vlastních řad… podle mě to není nic neobvyklého (úsměv)… jednoduché to totiž není.
Teoreticky vás může někdo „lakovat“ dost dlouho, než vám začne být podezřelé, že sypete do Facebookové reklamy peníze a nepřináší to žádné výsledky.
To je samozřejmě vážný signál, že něco není v pořádku a zřejmě nespolupracujete s tím správným člověkem.
To by se ale mohlo dost prodražit, čekat na takovou chvíli. A tak bych doporučoval opatřit si reference předem a taky je určitě správná cesta se v problematice zorientovat, třeba právě prostřednictvím školení.
Pak leccos zvládnete sami – možná všechno, když se do toho pořádně položíte – a každopádně nebude tak snadné vás houpat, kdyby někdo chtěl.
Vyplatí se víc soustředit na Facebook reklamy nebo na content marketing, kterým se teď v branži spousta odborníků zaklíná?
Obsahový marketing je běh na dlouhou trať, neuvidíte výsledky hned, potřebujete se k nim propracovat.
Dobře zvládnutá reklama na Facebooku je podstatně rychlejší cesta k penězům. A peníze, které takto získáte můžete investovat třeba právě do obsahového marketingu, který určitě svůj smysl má.
Ideální stav je, když se obojí doplňuje navzájem. Je však dobré si uvědomit základní věc: napřed potřebujete uživit sebe a pak můžete investovat do dalších oblastí, obráceně to nefunguje. Pokud můžete dělat skvělý obsah, tak super.
Ale 90 % firem nejen, že neumí správně dělat obsah, ale ještě s ním špatně zachází. Dají ho jako příspěvek na Facebook a konec. Nebo v lepším případě udělají špatnou reklamu.
Nechci být negativní, ale to je realita a věčná škoda zapomínat na distribuci obsahu směrem k zákazníkům. Když informaci nedoručíte k těm správným lidem, k čemu vám to pachtění s dobrým obsahem bylo? Je to jako hodit šutr do oceánu informací, žbluňkne to a ve vteřině zapadne.
Říkáte to tak zpříma i svým klientům?
Samozřejmě. Ne všem se to líbí. Od toho mě ale přece mají, abych jim vysvětlil, proč dělám který jednotlivý krok, co to přinese a jak si můžou ověřit, že jejich penězi neplýtvám. Nikdy jsem nikomu neslíbil nic, co nemůžu splnit.
Jednomu ze svých prvních klientů, kterému se dnes daří právě díky vychytané strategii Facebook reklamy (i když prý je podle Honzy pořád co zlepšovat; pozn. red.), jsem v začátcích podnikání na otázky: „A bude to fungovat?“ odpovídal: „Já nevím.“
Prostě jsem nevěděl, všichni jsme se učili za pochodu. Tenkrát nikdo na světě nevěděl, co bude a co nebude fungovat. Ani neexistovaly materiály, ze kterých by se dalo čerpat. Já to období nazývám dobou kamennou.
Je spousta odborníků na Facebook. Honza se jako jeden z mála specializuje na výkonnostní reklamu. Měl jsem možnost s ním několikrát spolupracovat a výsledky byly vždycky perfektní. Často s ním konzultuji a vymýšlíme spolu strategie reklam pro Eshop-rychle.
Honza má cit pro detail a přesah do grafického designu, díky kterému dokáže vytvářet i perfektní kreativy, na které prostě chcete klikat. Jeho přístup je velmi upřímný, netradiční a kontroverzní. To prostě musíte zažít na živo.
Lukáš Dubina, Web & UX Designer
Smysl Facebook reklamy v jedné větě?
Už jsem ji vlastně řekl. Doručit informaci k těm správným zákazníkům. To potřebujete. To vám pomůže prodávat.
Zvládne to člověk bez zkušeností a znalostí, které máte vy, sám alespoň na trochu slušné úrovni?
Ano i ne. Musíte se kousnout, chtít se vzdělávat. Pro takové lidi, kteří se chtějí zorientovat, nebo nemají finance najmout si na to lidi, je právě naše školení.
Nemůžu říct, že to během pěti hodin na školení zvládnete. To nelze, to vám taky nebudu slibovat. Ovšem můžete se naučit důležitou věc – jinak myslet.
Člověk by měl přijít s prázdnou hlavou, bez všech dogmat a předsudků a snažit se vstřebat užitečné informace.
Školením ale nekončíme. Během týdne přijde videozáznam a ani pak se hned nevytratíme. Obvykle s kolegou zůstáváme na konzultace a jsme přístupní i poradit třeba emailem.
Cílem je uvést klienty do problematiky, předat jim informace, aby se zorientovali a hlavně je začali používat. Vzdělat je do té míry, aby si částečně mohli Facebook reklamu dělat sami, nebo uměli vyhledat správné odborníky a vůbec je poznat.
Co odpovíte na názory, že Facebook je „mrtvá liška“ a budoucnost je někde jinde?
Tomu se jen pousměju. O Facebook opravdu nemám strach, jeho síla je obrovská. Facebook na sobě pracuje, vyvíjí se, transformuje a momentálně je nejsilnějším prodejním kanálem na planetě. Měsíčně je na něm, mimochodem, 4,8 milionu Čechů.
To v souvislosti s prognózou, že letos padne hranice sta miliard utracených peněz za nákupy v e-shopech, opravdu stojí za to vyznat se v jeho prodejních mechanismech co nejlépe to půjde.
Školení – bližší informace a registrace
Termíny:
19.9.2017 od 13:00 – Bratislava
20.9.2017 od 13:00 – Brno
21.9.2017 od 13:00 – Praha
Cena:
4 200 Kč + DPH
TIP:
Pro zákazníky Eshop Rychle dává Honza slevu 500,- Kč. Klikněte na tlačítko níže a získejte časově omezenou slevu.
Cena pro naše zákazníky: 4 200 Kč + DPH 3 700 Kč (+ DPH)
Kde se můžete zaregistrovat:
Odborníci, které potkáte:
Honza Bartoš
Milan Tříska